Mød børn og voksne i Afrika, Asien, Oceanien, Sydamerika og Caribien.
På denne side finder du supplerende materiale til hver titel
http://www.emu.dk/tema/ulande/
Artikel om systemet
Personlige historier gør globaliseringen nærværende
Forfatterne til tre nye lærebøger rejser verden rundt for at skrive om mennesker, der kan gøre den globale dimension i undervisningen interessant for ‘sms-generationen’.
Af Lars Kolind Jensen, Styrelsen for Universiteter og Internationalisering
DU KAN MEGET MED DIN MOBILTELEFON, IK’? Ringe, sms’e, sende fotos, gå på internettet og downloade osv. Men i mange afrikanske lande – fx Kenya og Ghana – er en mobiltelefon også det samme som penge, et kreditkort eller en bankkonto. Og det kommer fattige mennesker til gode.
Sådan lyder indledningen til et kapitel i et nyt, Danida-støttet lærebogssystem om globalisering og U-lande. Teksten ledsages af et billede af Esther, en ung kenyansk kvinde, der står på et marked i Nairobi og kigger ned på sin mobiltelefon. Den bruger hun til at modtage betaling, når kunderne køber brugte strømper og halstørklæder i hendes stand.
– Man siger jo, at det er svært at få elever i 7. klasse til at interessere sig for andet end følelser, men de interesserer sig helt sikkert for deres mobiltelefon, og derfor kan de relatere til Esther og hendes hverdag, forklarer den ene af to forfattere, Peter Bejder.
Det er ham, der har været i Kenya og lavet interviews til bogen.
Et sammenhængende system
Nærvær og personlige vinkler er med til at gøre bøgerne specielle, men dét, der gør systemet unikt, er nok noget mere lavpraktisk, forklarer Peter Bejder. De tre bøger adresserer nemlig næsten alle folkeskolens klassetrin, og det gør dem til det første, sammenhængende lærebogssystem om U-lande og globalisering til folkeskolen:
– Jeg har selv skrevet flere af den type undervisningsbøger, der handler om enkelte lande som Cuba, Peru eller Vietnam. Dem er der mange af. Men vi synes, der mangler noget, der kan bygge ovenpå U-landskalender-perspektivet og skabe sammenhæng mellem klassetrinene, forklarer han.
Fælles mål er udgangspunkt
Positiv modtagelse
Og det er der chance for at de får. Modtagelsen af det nye lærebogssystem er god, og flere anmeldere roser den sammenhæng, forfatterne skaber mellem de danske bistandsprojekter og de “rigtige mennesker”, der har glæde af dem.
En af de positive modtagere af bøgerne er Krista Jacobsen, som er viceskoleleder på Brøndby Strand Skole og en af arkitekterne bag Brøndby Kommunes internationale læseplan. Hun øjner en klar progression i bøgerne, der kan bruges gennem hele skoleforløbet.
– Jeg kan godt lide, at de globale forhold er set i et dansk perspektiv. Det inddrager flot Danmarks rolle i forhold til den tredje verden og forklarer, hvad vi gør med vores U-landsbistand og hvad det er, der virker.
– Det hører til i enhver læseplan for internationalisering, mener hun.
De to forfattere kan tage opmuntringerne med på rejsen, for de er for længst i gang med deres næste projekt; et website, der skal handle om den U-landshjælp, som ydes af EU, FN og Verdensbanken.
Så mens Kaare Øster lige nu researcher på en lille, oversvømmelsestruet koral-ø i Stillehavet, går Peter Bejders aftener med at skype med UNDP-folk i Rwanda. Så er der rigtige mennesker at interviewe, når han lander dér i januar.
Fakta
- Peter Bejder har været med til at skrive over 200 bøger, herunder rejseguides og læse-letbøger.
- Kaare Øster er konsulent for blandt andet internationalisering på VIA University College, Center for Undervisningsmidler.
- Der er tale om tre bøger beregnet på folkeskolens undervisning fra 3.-10. klasse. Der findes elevopgaver, lærervejledning og supplerende materialer på EMU.
- Undervisningssystemet er udviklet med støtte fra Danidas Oplysningsbevilling og Ministeriet for Børn og Undervisnings Tips- og Lottomidler.